5 klausimai galvojantiems apie verslo plėtrą užsienyje

5 klausimai galvojantiems apie verslo plėtrą užsienyje​



2016 m. bendrovės „Grant Thornton Rimess“ pristatytas tyrimas atskleidė, kad apie 50 proc. Lietuvos verslininkų planuoja plėstis arba jau vykdo veiklą užsienyje. Tą puikiai įrodo ir eksporto statistika: remiantis Lietuvos statistikos departamento duomenimis, 2018 m. eksportas augo daugiau nei 6 proc. ir pasiekė 1,59 mlrd. Eur; Lietuvos verslininkai sėkmingai siunčia savo prekes į Rusiją, Latviją, Vokietiją, Lenkiją, JAV, Švediją, o didžiausias augimas praėjusiais metais fiksuotas Japonijos kryptimi.

Skaičiai įspūdingi. Ne vienam verslininkui gali užsidegti žyburiukai akyse – „galbūt tai galimybė ir mano verslui?!“. Maža Lietuvos rinka, kurioje – didžiulė konkurencija, ne vieną priverčia įjungti platesnio geografinio mastelio matymą. Verslumas džiugina. Yra vienas „tik“ – svarbu suprasti, kad sėkmingai plėtrai, vien jos pradžiai, reikia kur kas daugiau nei investicijų ar gero verslo plano.


Naujausiame projekto „Verslas iš arti“ vaizdo klipe tarptautinio verslo ekspertė Anna Pavlovska pasakojo apie pagrindinius kultūrinius ir mentaliteto skirtumus (jį galite pažiūrėti čia). Bet ir tai anaiptol dar ne viskas, ką reikėtų žinoti, ruošiantis plėsti verslą užsienyje.


Toliau pateikiame 5 klausimus, kurie leis tinkamai paruošti namų darbus prieš žengiant į užsienio rinką:

 

1) KUR? Tikėtina, kad vystydamas verslą numanote, kurioje kitoje šalyje ši idėja taip pat gerai sektųsi, kur būtų didesnė rinka, o kartu ir pinigai. Pirmas žingsnis padarytas. Antru privalu įvertinti tos šalies verslo taisykles – nepamirškite, kad jas diktuosite ne jūs, o tos šalies įstatymai ir įvairūs teisiniai reglamentai. Ką reikėtų išsiaiškinti? Licencijavimo, intelektinės nuosavybės, mokesčių taisykles ir reikalavimus, kokios laukia mokestinės prievolės ir kokia bus jų įtaka pajamų bei pelno maržai, kokie mokesčių tarifai – viską, kas įstatymiškai lies jūsų veiklą. Tikėtina, surinkta informacija padės nuspręsti ir tai, kokio tipo įmonę kursite: tai bus nauja įmonė, esamos Lietuvoje įmonės filialas, o gal ieškosite partnerių ir įsteigsite franšizę?


2) KAM? Kita šalis, kitas vartotojas. Pirmiausia, nusipieškite kuo galima smulkesnį savo potencialaus kliento portretą – tai verslas ar privatus žmogus, jo amžius, pajamos, hobis, gyvenamoji vieta ir t. t. – smulkinkite kiek tik pavyksta – taip bus lengviau pažinti savo tikslinę auditoriją. Nebent jūsų produktas skirtas masei? Kai jau turėsite nusipiešę kliento paveikslą, stenkitės jį pažinti – kur šią auditoriją galima pasiekti, kokie jos įpročiai, įsitikinimai, kaip ją pasiekia informacija, koks turinys jai tinka ir patraukia dėmesį, kas jai svarbu, kokios jos vertybės ir įsitikinimai. Nepamirškite kultūrinių, religinių ir mentaliteto skirtumų – kiekviena tauta turi kažką savito.


3) KĄ? Tikėtina, kad produktą ar paslaugą turite, čia labiau klausimas apie tai – ar jis užsienio rinkai reikalingas lygiai toks pats? Tikėtina, kad vienokių ar kitokių pakeitimų tikrai reikės – bent jau iš dizaino ir kalbos pusės. Galvodami apie produkto ar paslaugos adaptaciją kuo labiau ją priartinkite prie nusipiešto vartotojo paveikslo – kad produktas atitiktų vartotojo lūkestį, patrauktų akį ir patenkintų poreikius.

4) KAIP? Svarbu turėti ne tik gerą ir patrauklų produktą, bet ir sukurti kuo geresnį jo prieinamumą vartotojui, tad šiuo klausimu nuspręskite, kaip pardavinėsite savo prekę ar paslaugą? Tai bus elektroninė ar fizinė parduotuvė, galbūt salonas, o galbūt savo produktą norėsite pardavinėti per partnerius? Galvodami apie tai nepamirškite ties klausimu „kur“ atliktos analizės.


5) KAS? Ne vienas tarptautinio verslo atstovas patvirtins – patikimas partneris yra didžiulė pagalba. Tai nebūtinai reiškia, kad turėsite kartu kurti verslą. Tai gali būti žmogus, kuris supažindins su svarbiausiais niuansais, padės pereiti pradinius verslo plėtros žinsgnius, pažinti tos šalies vartotojus, supažindins su kultūriniais niuansais, o gal net padės užmegzti naudingas pažintis. Prieš atsakant į šį klausimą, labai rekomenduojame dar kartą pažiūrėti vaizdo klipą, kuriame savo įžvalgomis dalijasi tarptautinio verslo ekspertė A. Pavlovska – jis padės geriau suprasti partnerio naudą.