Įmonės variklis – komanda. Kaip ją suburti ir motyvuoti?

Įmonės variklis - komanda. Kaip ją suburti ir motyvuoti?

 

Žmonės – efektyviausias įmonės augimo resursas. Todėl viena pagrindinių verslo įkūrėjo – vadovo užduočių ir iššūkių yra sutelkti motyvuotą kolektyvą. Į kokius pagrindinius principus atsižvelgti buriant komandą, bei kokių klaidų vengti, kad darbuotojai būtų lojalūs ir pasiruošę siekti bendrų tikslų?

 

Ieškote darbuotojo? Atkreipkite dėmesį, ar sutampa vertybės

 

,,Formuojant komandą svarbiausia atkreipti dėmesį, ar sutampa komandos, kurioje dirbs, ir kandidato požiūris. Taip pat kiek potencialus darbuotojas nori mokytis, kaip gali įgyvendinti pokytį įmonėje? Ne mažiau reikšmingas yra vadovo indėlis – kiek jis nusiteikęs skirti laiko ir pastangų darbuotojų ugdymui? Tam reikia kantrybės, o veiklos pradžioje rezultatas nebūna toks greitas, kaip norėtųsi, tačiau galiausiai pastangos atsiperka. Telkiant komandą taip pat svarbu gebėti perduoti organizacijos arba padalinio viziją”,  pabrėžė  ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto Vadovų mokyklos konsultantė  ekspertė Birutė Ruplytė.

Kad bendros vertybės vaidina vieną pagrindinių vaidmenų sėkmingame komandos formavimo ir valdymo procese, pritaria ir ,,Paysera LT” vadovas Vytenis Morkūnas. ,,Jei turi bendradarbiaujančią komandą, visos problemos išsprendžiamos lengviau. Renkantis darbuotojus itin svarbu įvertinti, ar sutampa vertybės, įmonės vizija. Vienas nori keisti pasaulį, tobulinti organizaciją, o kitas nori prisijungti tik tam, kad kuo greičiau užsidirbtų. Vertybių, požiūrių ar tikslų nesutapimas yra užprogramuotas konfliktas”,  įsitikinęs V. Morkūnas.

,,Įmonės įkūrimo pradžioje turi būti ir ,,universalus karys”  profesionalas, gebantis prisitaikyti, ir gerai atlikti daug įvairių darbų. Įmonės pradžioje tai labai svarbu dėl kelių priežasčių. Visų pirma, dažniausiai trūksta specialistų, todėl verslo įkūrėjai turi atlikti daug skirtingų užduočių. Idėja taip pat kinta, o ir finansų įmonės plėtrai trūksta. Todėl žmonės turi gebėti lengvai keistis, prisitaikyti”.

Noras mokytis – svarbiau už žinias

 

Pašnekovas atviras renkantis darbuotoją labiausiai motyvuoja jo,,degančios akys”, o kartais net  užsispyrimas ir kantrybė. V. Morkūnas prisimena istoriją, kai prieš dešimtmetį programuotoją į darbą priimti paskatino ne tik jo sukaupta patirtis, bet ir parodytas noras prisijungti prie komandos. Iniciatyvą rodantis žmogus siunčia ženklą, kad yra motyvuotas ir pasiruošęs dirbti.

Pasak V. Morkūno, įmonės įkūrimo pradžioje turi būti ir ,,universalus karys”  profesionalas, gebantis prisitaikyti, ir gerai atlikti daug įvairių darbų. Įmonės pradžioje tai labai svarbu dėl kelių priežasčių. Visų pirma, dažniausiai trūksta specialistų, todėl verslo įkūrėjai turi atlikti daug skirtingų užduočių. Idėja taip pat kinta, o ir finansų įmonės plėtrai trūksta. Todėl žmonės turi gebėti lengvai keistis, prisitaikyti”,  sako V. Morkūnas.

 

Kilti karjeros laiptais netrukdo ir patirties trūkumas

 

Personalo vadybininkės Indrės Andriulevičiūtės teigimu, renkantis darbuotoją svarbu atkreipti dėmesį, ar žmogus yra atradęs save ir pasiruošęs tobulėti konkrečioje profesinėje srityje. Įvertinti darbuotojo potencialą padeda ir pratika. Būna atvejų, kai neturintys patirties, bet labai norintys tobulėti žmonės, sėkmingai kyla karjeros laiptais ir tampa  profesionaliais bei lojaliais darbuotojais.

 

  • Andriulevičiūtė pataria vertinti ne tik darbuotojo profesionalumą, tačiau ir asmenines savybes – ar tai nėra konfliktiška asmenybė, ar sutaps jo ir komandos vertybės. Dar vienas patarimas verslininkams kandidatus priimti su šypsena ir sukurti jiems jaukią aplinką. Tai žmonėms padės ir labiau atsipalaiduoti darbo pokalbio metu, ir sukurti gerą įmonės įvaizdį.
 

Darbuotojo motyvacija – tik vadovo rankose?

 

Subūrus komandą, kitas svarbus žingsnis yra bendravimas su savo darbuotojais. Specialistai vadovams pataria nepamiršti pagrindinio įmonės branduolio –  žmogaus, prisidedančio savo žiniomis ir pastangomis prie bendro tikslo siekimo.

  • Ruplytės teigimu, tiek aukščiausio lygio, tiek pradedantiems vadovams, dažniausiai kylanti dilema – kaip suteikti grįžtamąjį ryšį darbuotojams ir tinkamai deleguoti užduotis? Pašnekovė pabrėžia, kad svarbu ne įsakyti ar nurodyti atlikti užduotį, o formuluoti konkrečius tikslus bei kartu su juo numatyti, kokį rezultatą ir per kiek laiko jis turi pasiekti. Vėlgi, delegavimas neatsiejamas nuo komandos ugdymo: gaudami naujas, kitokias užduotis, ji gali augti. Kai skiriama užduotis, tai ir darbuotojo prisiimama atsakomybė tvirtėja, ir motyvacija stiprėja. ,,Žmones labiausiai įkvepia jų veiklos prasmingumas, kai jie gali jaustis prisidedantys prie kažko didesnio ir svarbesnio. Jei atlikti darbai kuria pridėtinę vertę klientams, partneriams, visuomenei, įmonei, tada nestinga ir motyvacijos”, – įsitikinusi B. Ruplytė.

Komandos motyvacijos ekspertas, knygų autorius Dr. Bobas Nelsonas sako: ,,Labiau už viską, darbuotojai nori būti įvertinti už gerai atliktą darbą. Kiekvienam komandos nariui svarbu jausti, kad gali priimti sprendimus įmonėje ir prisiimti atsakomybę”.

 

Dr. Bobo Nelsono teigimu, komandos nariai nori:

 

Kontroliuoti savo darbą: tai yra, gebėti daryti įtaką sprendimams, nusistatyti aiškius ir pamatuojamus tikslus, turėti galimybę gerinti darbo sąlygas bei sulaukti įverintimo.

Būti reikšminga organizacijos dalimi – laiku gauti informaciją apie įmonės veiklą, pokyčius, dalyvauti susitikimuose, stebėti įmonės pažangą bei pasiekimus.

Tobulėti. Karjeros galimybės, edukacija, mokymai – motyvuoja kiekvieną darbuotoją.

Jausti lyderio palaikymą. Žmonės nori žinoti aiškius vadovo lūkesčius, kad galėtų nusistatyti tikslus bei pasiekti rezultatą.

Pirmieji komandos kūrimo žingsniai versle yra sunkūs. Tačiau subūrus bendromis vertybėmis besivadovaujantį kolektyvą rezultatus įmanoma pasiekti kur kas greičiau.